Результати роботи з дітьми
Вся освітня робота з дітьми планується і проводиться відповідно до Базового компонента дошкільної освіти (редакція 2021рік), програми «Українське дошкілля», інструктивно-методичних листів та наказів МОНУ, методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти та інших нормативних документів в галузі дошкільної освіти.
Діти всіх вікових груп протягом 2022-2023 навчального року отримали в основному достатній та середній рівень знань програмового матеріалу, про що свідчить аналіз даних про засвоєння програмових завдань дітьми дошкільного віку за програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». (Додаток 1). Систематичною проводилась робота з різних сфер життєдіяльності, враховувались наявні успіхи по розвитку пізнавальних здібностей вихованців через використання творчих завдань, впровадження інноваційних технологій, інтерактивних методів навчання. Велика увага приділялась розвитку предметно – практичних навиків у дітей, застосування та закріплення набутих знань у практичній діяльності.
Згідно річного плану в закладі дошкільної освіти №23 «Дударик» у 2022-2023 році була проведено:
Перевірку організації роботи з БЖД (попереджувальна, до наказу) у всіх вікових групах.
Впродовж тижня з 24.10. по 28.10.2022 було опитано 56 дітей середніх та старших груп з метою визначення рівня знань з питань безпеки життєдіяльності. У дітей добрі знання про правила поведінки та безпеки їхнього життя та оточуючих. Діти добре орієнтуються як діяти під час пожежі, як дотримуватися правил безпеки під час користування електроприладами, як поводити себе з незнайомими людьми, добре знають правила дорожнього руху. Найкращі результати застосування знань з БЖД в практичній діяльності отримали при моніторингу знань з цієї галузі в старшій групі №4, середній групі №3, №11. У дітей середніх груп добре сформовані теоретичні знання з питань безпеки дитини. Всі діти мають добрі знання та сформовані практичні навички з профілактики короновірусної хвороби. Дошкільники мають достатні знання як поводитися під час виникнення надзвичайних ситуацій та в разі виявлення вибухонебезпечних предметів.
З 14.11.2022 по 25.11.2022р. було проведено тематичне вивчення стану життєдіяльності дітей дошкільного віку «Формування у дітей старшого дошкільного віку соціально-громадянської компетентності» відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти – Базового компоненту та програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» (старші групи).
Результати моніторингу: діагностовано 21дитину старшого дошкільного віку.
Старші дошкільники відчувають приналежність до своєї сім’ї та роду. Виявляють позитивне ставлення до членів родини. Ставляться з повагою, довірою та турботою до членів сім’ї. Демонструють інтерес до національних і культурних цінностей свого народу, дружнє та неупереджене ставлення до дітей з особливими освітніми потребами. Мають уявлення про себе як члена громади, про заклад дошкільної освіти, місце проживання. Знають державні та національні символи України, народні обереги й розповідають про них. Усвідомлюють необхідність дотримувати соціальні норми моралі. Виявляють почуття власної гідності як представника українського народу та громадянина тощо.
З 13.02.2023 по 24.02.2023р. було проведено тематичне вивчення стану формування рухової та здоров’язбережувальної компетентності дитини дошкільного віку (середній дошкільний вік) відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти – Базового компоненту та програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»
Було здійснено моніторинг рухової та здоров’язбережувальної компетентності дітей середнього дошкільного віку за такими критеріями:
- Володіє елементарними знаннями про основні здоров’язбережувальні чинники, дотримується правил здоров’язбережувальної поведінки
- Знає правила безпечного перебування вдома, у дошкільному закладі; має елементарні навички безпечної поведінки з предметами
- Володіє навичками обслуговування, користується основними гігієнічними засобами та предметами догляду; знає, що ними користуються індивідуально
- Зберігає правильну поставу. Усвідомлює потребу збереження правильної постави в різних видах діяльності
- Застосовує набуті знання, вміння, навички щодо збереження здоров’я
- Знає значення фізичних вправ для власного здоров’я. Активно використовує набуті рухові вміння в самостійній руховій діяльності
Визначено такі рівні:
В – високий. Розуміє завдання, виконує його правильно, самостійно
Д- достатній. Виконує завдання за зразком дорослого. потребує незначної допомоги дорослого
С – середній. Виконує завдання тільки з допомогою дорослого.
П –початковий. Не розуміє завдання, потребує додаткового пояснення, виконує тільки з допомогою дорослого.
Було обстежено 65 дітей середніх дошкільних груп.
З 5.12.2022 по 16.12.2022 року було проведено оперативне вивчення рівня сформованості культурно-гігієнічних навичок у дітей молодшого дошкільного віку. Обстежено 16 дітей І молодшої групи №8 «Пролісок», 16 дітей молодшої групи №2 «Дзвіночок», 15 дітей молодшої групи № 6 «Суничка», 13 дітей молодшої групи №7 «Малинка», 14 дітей молодшої групи №9 «Калинонька», 12 дітей молодшої групи № 14 «Соняшник».
Діти усіх груп знають, де їхні шафи для одягу, розпізнають свій одяг. Дошкільники навчаються самостійно одягати штани, светри, взуття. Невелика кількість дітей одягається та роздягається у певній послідовності. Дорослим потрібно нагадувати та підказувати послідовність одягання. Так, у групі №2 самостійно одягаються 2 дітей, у групі №14 – 2 дітей, у групі №7 -5 дітей і самостійно защіпаються, група №8-1 дитина. Застібати ґудзики, зав’язувати взуття та шапки, одягати та защіпати верхній одяг необхідно допомагати. Не всі діти помічають неохайність в одязі та усувають їх самостійно. Не всі діти мають навики раціонально розміщувати одяг у шафі. Добре сформовані культурно-гігієнічні навики одягання та роздягання у молодшій групі №7 «Малинка» (діти відвідують заклад з І молодшої групи). Діти організовані, самостійні, просять допомоги та дякують за неї.
Дітей вчать допомагати помічнику вихователя розкладати на столах серветки, ставити хлібниці, розкладати ложки тощо. Більшість дітей правильно тримає чашку, акуратно їдять, користуються серветками, не всі правильно сидять за столами, багатьом потрібно нагадувати як правильно тримати ложку. Першу страву за обідом з’їдають всі діти, багато дітей з’їдають і першу і другу страву повністю. Але є діти, яких потрібно догодовувати (по 2-3 дітей в кожній групі), а також по 1-2 дітей в групі, які погано їдять. Добре їдять діти в групі №2, №9, №7. Вихователі використовують ефективні прийоми та методи для формування у дітей молодшого дошкільного віку навичок поводження за столом та користування столовими приборами.
У дітей всіх груп добре сформовані навики умивання. Діти знають як правильно користуватися індивідуальними рушниками, добре намилюють руки милом, змивають мило. Є діти, які не витирають руки насухо. Дітям прищепили навики полоскати ротову порожнину після споживання їжі. Діти майже всі організовані, добре адаптовані до умов дошкільного закладу.
У вересні 2022 – травні 2023 року відповідно графіку сестрами медичними старшими та вихователем-методистом закладу здійснювався медико – педагогічний контроль на заняттях з фізкультури у всіх вікових групах.
Відповідно плану роботи було проведено вивчення стану формування передумов навчальної діяльності у дітей старшого дошкільного віку (березень 2023р.), організацію роботи в групі №11 “Веселка» (квітень 2023 рік), готовність старших дошкільників до шкільного навчання (травень 2023 рік).
Впродовж 2022-2023 навчального року в нашому закладі функціонували три інклюзивні групи – старша група №1 «Ромашка», середня група №5 «Вишенька», молодша група №6 «Суничка», де командою психолого – педагогічного супроводу надавалися освітні та корекційно-розвивальні послуги дев’ятьом дітям з особливими освітніми потребами. Командою педагогічного супроводу інклюзивної освіти розроблено відповідну правову та методичну документацію, створено належні умови для розвитку та перебування дітей з особливими потребами в дошкільному закладі. Напрацьовано відповідне дидактичне наповнення для корекційно-розвивальної роботи з такими дітьми. Проведено відповідну роботу з педагогами – тренінги, семінари-практикуми, з метою готовності спеціалістів до роботи з дітьми з ООП. Поповнено розвивально-корекційне середовище дидактичними матеріалами, іграми, посібниками. Поповнено ресурсну кімнату («Кімнату серця») відповідними посібниками. інвентарем. Робота з батьками проводилася в дистанційному форматі: консультації, поради, рекомендації, звіти. Вчасно проводилися засідання команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, спеціалісти дотримувалися орієнтовного графіку проведення корекційних занять.
Велику увагу педагогічний колектив приділяє моральному вихованню дошкільників. Педагоги закладу та батьківська громадськість разом з дітьми долучаються до проведення акцій: благодійна акція до дня святого Миколая, «Міжнародний день дарування книги», «Допоможи пташці», проведення Дня Доброти, Днів Добрих справ, Хвилин Духовності. Проведено тиждень морально-патріотичного виховання «Ангеликова школа». Педагоги долучилися до Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства».
Впродовж року особливої уваги приділено питанням з попередження насильства та жорстокого поводження з дітьми в сучасному суспільстві. А також проведено заходи (відповідно плану роботи) щодо забезпечення створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування).
Впродовж 2022-2023 навчального року колектив ЗДО вдосконалював роботу з фізичного виховання. З метою підвищення педагогічної майстерності педагогів, спрямовуючи освітній процес на виконання цього завдання, були сплановані і проведені різноманітні форми методичної роботи, розроблений перспективний план щодо профілактики і оздоровлення дітей на педагогічній раді, на виробничій нараді, на консультаціях, семінарі – практикумі на яких розглядалося питання збереження і зміцнення здоров’я дітей, а також шляхи подолання проблем в організації оптимального рухового режиму ЗДО. Слід зазначити, що в закладі дошкільної освіти проводиться планомірна і цілеспрямована робота спрямована на зміцнення життя і здоров’я дітей через призму інноваційних здоров’язберігаючих технологій. Кожна група вибрала для глибшого застосування найбільш прийнятну для своїх дітей оздоровчу технологію, яку впроваджує в систему фізкультурно-оздоровчої роботи. А своєчасна і вичерпана діагностика стану фізичної підготовленості дітей дає змогу встановити рівень розвитку рухів і фізичних якостей у дітей, а також визначити ступінь відповідності їхньої фізичної підготовленості віковим нормам. Проводились спортивні свята, розваги. Підібрано ряд спортивних ігор та вправ як ефективних засобів розвитку фізичного виховання дошкільників. Творчою групою розроблено ряд методичних рекомендацій та підібрано каталоги рухливих ігор відповідно кожної вікової групи. Проведено консультування «Проводимо рухливі ігри в обмеженому просторі», «Види спортивних ігор у дитячому садку», «Фізкультура для малюків: рухові завдання (ранній вік)», «Що враховувати піл час добору рухливих ігор». Проведено семінари-практикуми «Здоров’язбережувальні інноваційні технології в ЗДО», «Нетрадиційне обладнання для змагальних ігор, спортивних ігор».
Проводились спортивні свята «Як козаки по сіль ходили», «Йшов сніжок на торжок», «Спритні кубики», Дні здоров’я, Олімпійський тиждень, Олімпійський день, тиждень рухової активності, квест до Дня захисту дітей, тренінгові заняття з педагогами. Питання збереження фізичного здоров’я дитини розглядалися на зустрічах клубу «Школа батьківства» – «Як мотивувати дошкільників до занять фізичною культурою», внутрісадковому методичному об’єднанні «Сутнісна характеристика освітнього напряму «Особистість дитини»: рухова та здоров’язбережувальна компетентності».
В даний час питання морально-патріотичного виховання в дошкільному закладі розглядаються як пріоритетні, формування патріотичних почуттів у дошкільників базується на національній культурі та спадкоємності поколінь. Тому ми продовжили роботу з цього напрямку. У листопаді проведено педагогічну раду «Формування у дітей старшого дошкільного віку соціально-громадянської компетентності». На семінарі-практикумі «Школа інноваційних технологій» було розглянуто інноваційні технології в патріотичному вихованні та парціальні програми з цієї теми. Вихователм-методистом підготовлені консультації «Формування відчуття приналежності до своєї країни», «Виховуємо соціально-компетентного громадянина у грі», музичний керівник провів групову консультацію «Традиційні народні ігри як необхідний компонент сучасного дозвілля дітей»,а вчитель-логопед «Рідна мова – джерело громадянських почуттів». Проблему реалізації завдань патріотичного, духовного виховання було реалізовано під час проведення тематичного тижня «Ангеликова школа», свят та розваг «Святий Миколай, нам всякчас допомагай!», роз коляда «Колядуємо, засіваємо, зі святами вітаємо!», «Козацькі розваги», «Як козаки по сіль ходили», «Україною гаївки лунають», «Різдво на порозі, «Тарасова Україна». «Організовувались та проводились тематичні розваги, свята, виставки малюнків тощо. Відбувся флеш моб «Україна вишивана». Проводились Дні добрих справ, акція Милосердя «Подарунок від святого Миколая», акція «День землі», «Допоможи пташці», заняття Доброти (гуманне та відповідальне ставлення до тварин), «Міжнародний день дарування книги», заходи до Дня захисника України, створення відеороликів до Дня українського козацтва, Дня української мови та писемності, Міжнародного дня рідної мови, вшанування пам’яті Т.Г.Шевченка, Лесі Українки, Івана Франка, Дня міста. Дня матері, Дня Вишиванки, флеш моб «Козацькому роду нема переводу». Організовано майстер-клас з вихованцями по прикрашанню вербових гілочок. Систематично у закладі проводяться «Хвилини духовності», хвилина пам’яті: вшанування жертв голодомору та політичних репресій. До проведення цих акцій була залучена батьківська громадськість.
Велику увагу приділялося роботі з безпеки життєдіяльності. Проводились місячники БЖД, тижні БЖД, тижні охорони праці, день Цивільного захисту, консультації, виробничі наради, проблемні питання включались на засідання педагогічних рад. Було організовано такі тематичні заходи:
– Тиждень безпеки дорожнього руху «Безпека на дорогах в умовах воєнного стану»;
– Проведення практичного заняття для працівників ЗДО «Домедична допомога» (викладачі медичного коледжу)
– Проведення практичного заняття для вихованців ЗДО «Безпека на дорозі» (спеціалісти Департаменту освіти та науки)
– Проведення практичного заняття «Вибухонебезпечні предмети» (члени благодійної організації «Проліска»)
– Робота психолого-педагогічної вітальні «Формула психічного здоров’я» (психосоціальна підтримка в умовах воєнного стану)
– Проведення Тижня медіаосвіти (за методичним посібником для практичних психологів та педагогів закладів дошкільної освіти «Медіапростір сучасного дошкільника»)
– організовано зустріч з працівниками сектору ювенальної превенції відділу превенції Івано-Франківського РУП ГУНП та сектору протидії домашньому насильству.
Педагоги закладу брали участь в навчаннях за програмою тренінгів «Перша Психологічна допомога для дітей». Практичний психолог пройшов навчання за програмою «Вчителі і психологи школи та війна». Практичний психолог провела семінар-практикум «Я корабель, який ніколи не потоне».
Проводилися консультації «Як говорити з дитиною про війну та її наслідки», «Матеріали освітньої роботи щодо безпеки під час війни», «Як організувати роботу з дітьми-переселенцями», «Як підтримати дитину, яка боїться голосних звуків і вибухів», квест «Вивчаємо документ за 5 хвилин: охорона праці та БЖД у ЗДО», консультації спеціалістів, перевірки стану організації роботи з БЖД, День здоров’я «Безпека понад усе!». Організовувалася та проводилася робота на майданчику «Безпека дорожнього руху», на якому педагоги мали можливість відпрацьовувати практичні дії з вихованцями закладу. А також тренувальна гра-евакуація «Коли вогонь друг стає ворогом» (жовтень), практичне відпрацювання евакуації в укриття (вересень 2022), практичне відпрацювання дій персоналу під час виникнення пожежі (квітень). Розповсюдження пам’яток серед батьків з попередження дорожньо-транспортного травматизму серед дітей дошкільного віку «Увага! Дорога!» та пам’яток із забезпечення особистої безпеки дітей «Дитина в соціумі», пам’яток «Профілактика та попередження COVID – 19». В методичному кабінеті оформлювалися виставки методичних посібників та методичних рекомендацій про планування роботи з безпеки життєдіяльності в ЗДО.У закладі систематизовано методичні та нормативні матеріали з безпеки життєдіяльності. Всі робота з формування навиків безпечної поведінки у дошкільників проводилася відповідно річного плану. Особлива увага була присвячена питанням дій населення у разі виникнення надзвичайної ситуації, діям при сигналі «УВАГА ВСІМ!». Поновлювалися тематичні стенди. Працювала психологічна служба, яка допомагала зняти напруження та надавала підтримку всім учасникам освітнього процесу як зняти стрес під час ведення воєнних дій на території нашої держави.
Тому перед вихователями стояло і продовжує стояти завдання організації оптимально активної і насиченої позитивними емоціями життєдіяльності дітей в закладі дошкільної освіти, яка б забезпечувала їх щасливе зростання, та необхідність з перших років життя формуванню та розвитку творчої особистості за умови створення креативного розвивального середовища та забезпеченні позитивного мікроклімату для свободи дій малюка і пізнання свого «Я». Сприяти реалізації його особистісного потенціалу, спонукати до творчої імпровізації, формувати допитливість.
Одним із пріоритетних принципів роботи закладу є забезпечення наступності і перспективності дошкільної і початкової освіти шляхом реалізації діяльнісного підходу до організації освітнього процесу. Цій темі було присвячено ряд методичних заходів (онлайн) спільно з Початковою школою №9 (круглі столи «Про стан адаптації учнів 1-х класів у школі», «Забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою в реалізації перспектив розвитку дитини» (за новим Базовим компонентом дошкільної освіти), методичні посиденьки «Методична робота ЗДО в контексті реформ НУШ і нового Базового компонента дошкільної освіти: виклики сучасності», міні-тренінг «Профілактика шкільної дезадаптації шести річок», бюро педагогічних знахідок «Запитання і відповіді: «Дитина йде до першого класу: що мають знати батьки». Питання концептуальних засад НУШ висвітлювалися на, на педагогічних годинах, в організації та роботі «Психолого-педагогічної вітальні» – «Особливості формування передумов навчальної діяльності», через інтернет-консультації, форуми для батьків, інформаційні стенди для батьків. Вихователями груп поновлено розвивальне середовище осередками ранкових зустрічей, приналежності групи, екраном настрою. Вихователем-методистом поповнено тематичну папку ранкових зустрічей та розроблено пам’ятку структури проведення ранкових зустрічей. Проведено Тиждень проекту «Школа» з дітьми старшого дошкільного віку, день шахів і шашок. А також було проведено ряд спільних акцій – екологічні, патріотичні, ярмарки, майстер-класи.
Реформаційні процеси, які відбуваються у сучасному освітньому просторі, зумовлюють нагальність розв’язання комплексних соціально-педагогічних завдань, одним з яких є забезпечення наступності між суміжними ланками освіти. Педагоги закладу дошкільної освіти продовжують вивчати та аналізувати програми початкової школи та дошкільної ланки, визначали наступність у роботі ЗДО і початкової школи щодо розвитку пізнавальної сфери, розглядалась нормативно-правова база щодо організації та проведення прийому дітей до 1-го класу. Готувалися інформаційні стенди для батьків «Які навички знадобляться дитині в школі». Проводились спільні психолого-педагогічні консультації «Особливості формування передумов навчальної діяльності», «Рівні адаптації дитини до школи», «7 ігор для соціалізації дошкільників». Відслідковується успішність учнів (колишніх випускників дошкільного закладу). Організовувалися віртуальні екскурсії, під час яких дошкільники ознайомлювалися з будівлею школи, приміщенням, класними кімнатами, бібліотекою тощо.
Велика робота проводиться в напрямку співпраці з родинами вихованців нашого закладу. Вся освітня та просвітницька робота організовувалася в дистанційному форматі та в очному форматі з дотриманням вимог карантину. Продовжив свою роботу клуб «Школа батьківства», де залучені всі спеціалісти по дошкільному вихованню, популяризувався кращий досвід родинного виховання. Продовжила свою роботу Піклувальна рада, активно включається в роботу ЗДО рада закладу. Батьки активно беруть участь в організації виставок, проведенні свят (спортивних та музичних), у поповненні розвивального середовища в групах. Практикується проведення Днів відкритих дверей та Днів Добрих справ, Акцій милосердя. На початку вересня організовано заочну адаптацію дітей молодших груп «Давайте познайомимось».
Впродовж року було проведено тематичні загальні батьківські збори: «Як забезпечувати якість освіти дитини в умовах воєнного стану» (жовтень) та «Участь батьків у формуванні соціально-громадянської компетентності:основні аспекти» (травень). Проводилися групові батьківські збори згідно перспективних планів роботи вихователів (з дотриманням правил карантину).
Батьки долучалися до участі у міських формах роботи (конкурсах, фестивалях, акціях, тощо). Родина Масліїв вихованки старшої групи №1 “Ромашка» взяла участь у регіональному онлайн-конкурсі «Родинна коляда Перемоги», де зайняла почесне ІІ місце.
Колектив ЗДО «Дударик» впродовж 2022-2023 навчального року долучався до різноманітних благодійних акцій та проводив волонтерську роботу. Проводився збір російськомовних книжок, збір банок для окопних свічок, одягу потребуючим. Разом з батьками вихованців долучилися до акції «5 картоплин». Проводилися майстер-класи по виготовленню оберегів (жовтень, квітень), які передано в Центр освітніх інновацій для захисників України. Діти малювали малюнки на «Ялинку Перемоги», яка була встановлена в центрі міста. Організовувалися благодійні ярмарки до Дня Захисника України та до Дня батька. А також долучилися до благодійної ярмарки, яка була організована в мікрорайоні. Кожного року заклад бере активну участь у Всеукраїнській благодійній акції «Happy Мяу для Мурчика».
Впродовж року тривала тісна співпраця з обласним театром ляльок імені М.Підгірянки. Вихованці мали змогу переглядати вистави театру в закладі.
Незважаючи на часті сигнали тривоги та відключення електроенергії, освітній процес в ЗДО не припинявся, педагогами надолужено та проведено відповідні заплановані форми роботи з вихованцями та батьками.