Фізкультура для дітей, як і для дорослих є основою здорового способу життя. Кожна складова нашого організму потребує активних вправ та дій які сприяють її розвитку та підтримці у належному стані. Фізкультура підтримує серцево-судинну систему. Вона сприятиме розвитку гнучкості та силової витривалості м’язів. Після занять покращиться координація рухів та вміння тримати рівновагу. Звичайно, для дітей це не є аргументом, але це є стимулом для дорослих, які хочуть бачити свою дитину красивою, сильною та гармонійно розвиненою.

Фізкультурно-оздоровча робота
РАНКОВА ГІМНАСТИКА
Ранкова гімнастика потрібна не лише для пробудження фізичних сил організму. У закладах дошкільної освіти це насамперед особливо організоване спілкування дітей у процесі рухової діяльності. Цей фізкультурно-оздоровчий захід:
- підвищує емоційний тонусдітей як результат «м’язової радості» від виконання рухів разом з іншими дітьми;
- знімає психологічне навантаженнявід розлуки з батьками;
- концентрує увагу;
- покращує поведінку.
Рухова розминка, чіткий ритм та фізична активність «заряджають» дитину позитивними емоціями, налаштовують її на весь прийдешній день життя в колективі однолітків.
Щоб ранкова гімнастика мала оздоровчий ефект, треба створити певні умови. Перед її проведенням слід провітрити приміщення і забезпечити полегшений одяг дітей. Необхідно також потурбуватися і про взуття дітей. Воно має бути зручним, бажано спортивним.
Найкращий одяг для педагога — спортивна форма. Проте це необов’язково. Головне, щоб одяг не заважав рухатися і чітко показувати вправи.
Структура ранкової гімнастики
Структура ранкової гімнастики типова для всіх вікових груп. Вона містить три обов’язкові складові: вступну, основну і заключну частини. Кожна складова має своє призначення. Вступна частина покликана збадьорити організм і підготувати його до виконання комплексу загальнорозвивальних вправ — основної частини. Фізичне навантаження під час основної частини досягає максимуму. А під час заключної частини навантаження поступово знижують і організм повертається у звичний стан.
Аби кожна стуктурна складова виконала своє призначення, її слід правильно побудувати. Про це — докладніше.
Вступна частина
- Шикуванняв колону або шеренгу. Шикуватися у шеренгу дітей навчають, починаючи із середньої групи.
- Різні види ходьби, зокрема з елементами корекції, якщо ранкову гімнастику проводять у залі чи груповій кімнаті. Для дітей молодшої і середньої груп — 2-3 види ходьби, для дітей старшої групи — 3-4 види.
- Різні види бігув середньому темпі. У комплекс включають 1-2 види.
- Вправа на відновлення дихання.
- Ходьбазвичайна.
- Перешикуваннядля комплексу загальнорозвивальних вправ, за потреби — роздавання атрибутів.
Основна частина
- Комплекс загальнорозвивальних вправ. Вони мають —
- бути різноманітними за видами рухів;
- охоплювати різні групи великих м’язів — плечового поясу, спини, живота, ніг.
- Перешикуванняв колону.
Заключна частина
- Біг, що чергують з ходьбою.
- Різні види ходьби, крім ходьби з елементами корекції, — 1-3 види.
- Вправа на відновлення дихання під час звичайної ходьби та/або стоячи на місці.
Сучасні підходи
Методику ранкової гімнастики в умовах закладів дошкільної освіти вважають найбільш відпрацьованою. Однак існує думка, що в ній багато трафаретності та одноманітності. Збагатити зміст ранкової гімнастики можна такими елементами, як-от:
- танцювальні рухи,
- хороводи,
- «рухові розповіді»,
- «рухові загадки»,
- нетрадиційні дихальні вправи,
- психомоторні розминки,
- рухові етюди для вираження емоцій,
- використання нестандартного інвентарю тощо.
Їх доцільне використання у процесі ранкової гімнастики сприятиме активній і змістовній руховій діяльності дітей, створить умови для розумової працездатності та переходу до діяльного стану.
Типова структура ранкової гіманстики побудована так, щоб оптимально регулювати фізичне навантаження. Нетрадиційні елементи регулюють психічне навантаження, активізуючи інтелектуальну та емоційну сфери. Саме тому добирати нетрадиційні елементи до кожного структурного компонента ранкової гімнастики слід відповідно до його мети та особливостей змісту, продумувати умови його ефективного використання.
І хоча позитивна роль урізноманітнення елементів ранкової гімнастики не викликає сумнівів, інколи виникають спроби або повністю заперечити багатий вітчизняний досвід фізичного виховання дітей дошкільного віку, або використати сучасні інновації без належного обдумування.
Тож пам’ятаймо: пошук нових, досконаліших прийомів не завадить. Але насамперед маємо навчитися максимально ефективно використовувати традиційну методику, апрбовану багаторічною практикою.
Особливості педагогічного супроводу в кожній віковій групі
Рекомендації для педагогів
Перша молодша група
- Проводьте ранкову гімнастику в груповій кімнаті; закінчуйте її за 5-10 хв до сніданку.
- Намагайтеся, аби всі діти взяли участь у руховій діяльності, заохочуйте їх виконувати вправи самостійно.
- Виконуйте всі вправи разом із дітьми.
- Надавайте вправам імітаційного характеру або проводьте вправи з предметами — прапорцями, стрічками, маракасами тощо.
- Пропонуйте дітям вправи з відомими предметами, ознайомлюйте з ними напередодні, привчайте сприймати фізкультурний інвентар як атрибути до вправ, а не як іграшки.
- Шикуйте дітей урозтіч для виконання загальнорозвивальних вправ на початку року, поступово навчаючи шикуватися в коло.
- Використовуйте орієнтири під час шикування.
- Упроваджуйте рахунок «1-2» із другого півріччя.
- Практикуйте 3-4 загальнорозвивальні вправи у комплексі, дозування — 4-5 разів.
- Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики: 4-5 хв.
Друга молодша група
- Використовуйте у першому півріччі відомі дітям вправи, які вони виконували в першій молодшій групі.
- Виконуйте вправи на рахунок «1-2» на початку року і поступово упроваджуйте рахунок «1-4».
- Не вимагайте від дітей правильного та чіткого виконання вправ, схожість зі зразком — приблизна.
- Давайте індивідуальні вказівки дітям щодо якості виконання рухових дій.
- Упроваджуйте попередній показ загальнорозвивальних вправ поступово.
- Використовуйте прийом «дзеркального» показу.
- Наприкінці року ознайомте дітей з перешикуванням у три колони способом за ведучим.
- Надавайте вправам імітаційного характеру.
- Практикуйте 4-5 загальнорозвивальних вправ у комплексі, дозування — 5-6 разів.
- Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики: 5-6 хв.
Середня група
- На початку року використовуйте відомі дітям перешикування та варіюйте їх: у коло, урозтіч, у три колони способом за ведучими. У другому півріччі ознайомте дітей зі способом перешикування трійками.
- Залучайте дітей до виконання вправ після попереднього показу та пояснення.
- Продовжуйте надавати вправам імітаційного характеру.
- Використовуйте музичний супровід.
- Практикуйте 5-6 загальнорозвивальних вправ у комплексі, дозування — 6-8 разів.
- Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики — 6-8 хв.
Старша група
- На початку року використовуйте відомі дітям перешикування та варіюйте їх: у коло, урозтіч, у три колони способом за ведучими, трійками. Це зацікавлює, стимулює розвиток уваги та координації рухів. Ознайомте дітей з перешикуванням двійками способом розведення і зведення.
- Використовуйте частковий показ вправи, показ підготовленою дитиною.
- Залучайте дітей до виконання вправ за назвою, словесною інструкцією.
- Давайте загальні та попередні вказівки щодо правильності та якості виконання вправи.
- Домагайтеся якісного виконання дітьми рухових дій, надавайте індивідуальну допомогу.
- Продовжуйте надавати вправам імітаційного характеру.
- Використовуйте музичний супровід.
- Практикуйте 6-7 загальнорозвивальних вправ у комплексі, дозування — 8-10 разів.
- Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики — 8-10 хв.
Різновікова група
- Об’єднайте дітей у дві підгрупи — молодшу та старшу.
- Орієнтуйтеся на молодших дітей при шикуванні та перешикуванні.
- Добирайте різні види ходьби та бігу, посильні для всіх дітей. Щоб виконати рухи, різні за складністю, шикуйте дітей у два кола. Наприклад, всередині кола малюки біжать «як лисички», а у зовнішньому колі старші діти стрибають із просуванням уперед на двох ногах «як зайчики».
- Для виконання загальнорозвивальних вправ малюків перешикуйте у коло, врозтіч; якщо молодшу підгрупу складають діти середнього дошкільного віку, скористайтеся перешикуванням з однієї колони в декілька способом виведення колон за ведучим.
- Добирайте загальнорозвивальні вправи, які можуть легко виконати молодші діти.
- Регулюйте фізичне навантаження: збільшуйте його для дітей старшого дошкільного віку і зменшуйте для молодшого. Для цього встановлюйте кількість і дозування загальнорозвивальних вправ у комплексі відповідно до віку — молодші закінчують виконувати вправу, а старші продовжують.
- Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики, орієнтуючись на старшу підгрупу.
Домагаємося оздоровчого ефекту ранкової гімнастики
Рекомендації для педагогів
- Дотримуйтесяструктури гімнастики, оскільки зміст та інтенсивність кожної наступної частини обумовлений попередньою і залежить від працездатності організму дитини. Рівень навантаження поступово підвищуйте, досягаючи піку, і знижуйте.
- Пропонуйтезагальнорозвивальні вправи дітям у правильній послідовності та чергуйте високий і низький рівень рухової активності.
- Складайтекомплекс ранкової гімнастики з огляду на вікові особливості дітей, їхні інтереси і потреби.
- Стежте за диханням: спонукайте дітей не затримувти дихання і дихати через ніс; підказуйте, коли доцільно виконувати вдих і коли видих.
- Використовуйтедомірний віку дітей педагогічний супровід.
- Поєднуйтедоброзичливе ставлення до дітей з адекватною вимогливістю, об’єктивно-оптимістичним аналізом їхніх досягнень у руховій сфері.
- Задовольняйтевроджену потребу дітей у руховій діяльності.
- Створюйтеумови, аби задовольнити прагнення дітей самоствердитися в тому, що виходить найкраще.
- Підвищуйтесвою фахову майстерність на основі професійної рефлексії постійно.
КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
Як навчити дітей здоровому способу життя
З давніх-давен відоме гасло “Твоє здоров’я – в твоїх руках”, але щоб навчитися берегти здоров’я, треба знати про самих себе, про стан свого організму. Слово “здоров’я” супроводжує дитину від моменту її народження. Ще навіть не знаючи, що воно означає, три-п’ятирічний малюк каже: “Я здоровий, якщо не хворію”.
Формування, збереження й зміцнення здоров’я дітей та дорослих громадян України – одна з актуальних проблем нашого суспільства. Розбудова держави, її подальший розвиток прямо залежить від здоров’я населення, від збільшення кількості здорових, міцних, сильних тілом і духом людей. Недаремно нинішній навчальний рік в освітніх закладах був розпочатий Уроком Здоров’я.
У Законі України “Про дошкільну освіту” зазначено, що дошкільний навчальний заклад створює безпечні та нешкідливі умови для розвитку, виховання та навчання дітей; формує в дітей гігієнічні навички та основи здорового способу життя, норми безпечної поведінки.
Відтак, постає низка питань.
Як ефективніше виконати ці завдання?
З чого почати?
Де дістати необхідну інформацію?
Офіційним джерелом цієї необхідної інформації з проблем організації безпеки життєдіяльності дошкільників є державні документи, науково-педагогічні дослідження, посібники тощо.
Максимальний ефект досягається, якщо навчально-виховна робота ведеться одночасно в трьох напрямках : дитсадок – діти – батьки.
Кожному педагогові відомо, що дитині властива природна потреба в рухах. У руховій діяльності, як самостійній, так і педагогічно керованій, малюк пізнає навколишній світ і самого себе, розвиває своє тіло і пристосовує до умов довкілля. Систематичне проведення різноманітних заходів з фізичної культури забезпечує реалізацію потреби дитини в руховій діяльності.
Навчально-вихована робота в ДНЗ повинна плануватися так, щоб рухова активність посідала одне з актуальних місць у вихованні особистості. Адже м’язовий голод для дитини небезпечніший, ніж кисневий чи харчовий – його важче розпізнати, а отже ц усунути.
Перед освітніми закладами стоїть завдання зміцнювати здоров’я дітей. Здорову дитину легше виховувати, вона швидше оволодіває необхідними вміннями та навичками.
Активний руховий режим – один з основних компонентів здорового способу життя і реалізуватися він має з позицій цілісно-системного підходу до виховання дитини в освітньому закладі: врахування своєрідності адаптивних реакцій розумової і фізичної працездатності дітей та системно-структурних закономірностей, що зумовлюють вибір адекватних форм рухового режиму.
Як зазначив К.Д.Ушинський, дитина стомлюється не внаслідок діяльності, а через її одноманітність та однобічність. Малі форми активного відпочинку (фізкультхвилинка, фізкультпауза) допомагають запобігти розумовій втомі.
Систематична, послідовна й творча робота з організації фізкультхвилинок та фізкультпауз забезпечує достатній рівень функціональної діяльності всіх органів та системи організму, їхній загальний бадьорий стан; в майбутньому на фоні досягнутого – бажання вести здоровий образ життя.
Батьків та педагогів передусім хвилює питання, як зміцнити здоров’я дітей. Потік різноманітної інформації та практичних порад надто великий і часто-густо безрезультатний, позаяк, окрім думок, потрібні реальні дії, щоденна праця батьків, вихователів і самих дітей, спрямована на зміцнення здоров’я. Найкраще розпочинати цю роботу з раннього віку, щоб виховати здорову дитину, в якій закладені головні природні інстинкти – самозбереження та продовження роду, збереження довкілля.
Маємо забезпечити дітям здоровий спосіб життя, створити валеологічно та економічно обґрунтовані умови для організації їхньої ігрової, трудової, навчальної та самостійної діяльності.
Ще в дошкільному віці людина засвоює певні знання з гігієни, практичні вміння та навички, які сприяють збереженню, зміцненню та формуванню її здоров’я. Вона знайомиться із загартувальними заходами, вчиться елементарного самоспостереження, самовивчення та самоаналізу самопочуття, щоб визначити стан власного здоров’я, а можливо, і виявити ознаки хвороби.
Щоб дитина знала, що таке здоров’я і що впливає на нього, що для нього корисне, а що – шкідливе, як зберегти і зміцнити своє здоров’я і здоров’я інших людей, слугують такі завдання:
- забезпечити дітям здоровий спосіб життя;
- оберігати здоров’я дітей і привчати їх самих до цього;
- розвивати в дошкільнят компетенцію у галузі фізичного “Я”
- (власне тіло та його функціонування, живлення, загартування,
- гігієна, здоров’я і хвороба, безпека).
Отже, головне завдання дорослих полягає в тому, щоб змінити на краще ставлення до власного здоров’я майбутніх громадян України, тим паче, що рівень захворюваності дітей нашої держави дедалі зростає. Щоб дитина могла піклуватися про своє здоров’я і здоров’я інших, слід виробити в неї свідоме ставлення до життя, усвідомлення пріоритету здоров’я.
Дуже важливо сформувати валеологічний світогляді мотивацію до здорового способу життя. У дошкільнят виробиться усвідомлене ставлення до власного здоров’я, коли діти засвоять елементарні знання про свій організм, оволодіють гігієнічними нормами поведінки, психологією спілкування, гігієною харчування. Ці знання та навички вони поповнюватимуть і вдосконалюватимуть протягом усього свого життя.
Усі обрані засоби мають водночас і розважати малого, збагачувати його знаннями та вміннями дбати про своє здоров’я. Головне – правильно дібрати інформацію для подання її дітям: щоб вона була наукова, доступна для сприймання дошкільнятами, зорієнтована на формування в них практичних навичок дбайливого ставлення до свого здоров’я, а також відповідала б вимогам Базового компонента.
Батькам про фізкультурно-оздоровчу роботу
Рекомендації для батьків щодо фізкультурно-оздоровчої роботи та формування здорового способу життя
„ЗДОРОВІ БАТЬКИ – ЗДОРОВІ ДІТИ”
Здоров′я – Ваш капітал: його можна збільшити, його можна й змарнувати. Хочеш бути здоровим – будь ним! Здоров′я – це стиль і спосіб життя; спосіб життя – джерело здоров′я і джерело всіх нещасть – залежить від Вас.
ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ′Я ЛЮДИНИ
Загартовування є обов′язковою складовою здорового способу життя. Загартовувати – значить зробити організм фізично й морально міцним, стійким, витривалим. Основні засоби загартовування: повітря, сонце, вода, ходіння босоніж, самомасаж. Загартовування повинно стати невід′ємною часткою режиму дня дитини. Основними компонентами режиму дня є:
сон;
перебування на свіжому повітрі (прогулянки);
ігрова діяльність;
заняття;
відпочинок;
вживання їжі;
особиста гігієна.
Правильним режим дня вважається лише тоді, коли він попереджає розвиток втоми, підвищує загальну опірність організму. Природним фактором здоров′я є прогулянка на свіжому повітрі, яка поліпшує апетит, сон, настрій. Важливо формувати у дітей звичку якомога довше перебувати на свіжому повітрі:
щоденно разом із дітьми виконувати комплекс вправи ранкової гімнастики, гігієнічні й загартовувальні процедури;
навчити дітей раціонально використовувати свій час;
під час прогулянок організовувати рухливі й спортивні ігри;
щоденно оглядати шкіру дитини;
кататися на велосипеді, ходити на лижах, грати з дорослими в м′яча, бадмінтон тощо;
здійснювати прогулянки до лісу, парку, в поле, на берег річки, організовувати туристичний похід;
формувати правильну поставу, починаючи з дня народження дитини;
виховувати у дитини витривалість для профілактики простудних захворювань.
Правильно організовуйте сон дитини:
постіль не повинна бути надто м′якою, а подушка – високою, щоб у дитини не з′явилися дефекти постави;
лягати спати і вставати у певний час;
гуляти перед сном 5-10 хвилин, кімнату добре провітрювати;
не збуджувати дитину перед сном, не пити міцного чаю, кави, не дивитися телевізор, не розповідати страшних казок, не грати в рухливі ігри;
для сну необхідні свіже повітря, тиша і відсутність яскравого світла.
ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ′Я ДИТИНИ
Фізичне та психічне здоров′я взаємозалежні. Головними факторами життєвої сили є праця, думка, любов, віра, краса, мистецтво, радість, серце, єднання, природа. Ворогами здоров′я: дратливість, страх, саможаління, гордіння, заздрість, лінощі, бездушність, лихослів′я, гнів, жадібність, образа. Для збереження психічного здоров′я важливо:
пізнання своїх можливостей і можливостей дітей;
профілактика психоматичних захворювань;
запобігання шкідливим звичкам й небезпечними захворюваннями (куріння, алкоголізм, наркотики, СНІД).
ДУХОВНЕ ЗДОРОВ′Я ДИТИНИ
Навчіть дітей:
поважати і любити себе й оточуючих;
знаходити в усьому якомога більше доброго, радісного;
не гніватись та не ображатися, не відповідати злом на зло;
азбуці чарівних слів;
робити добрі справи та вчинки у повсякденному житті;
розуміти зміст творів живопису та музику;
розвивати творчість та фантазію;
розуміти перемогу світлого, доброго в українських казках, легендах.
СОЦІАЛЬНО – ЕКОНОМІЧНІ УМОВИ ЗДОРОВ′Я
Батько та мати повинні стати для малюка взірцем для наслідування здорового способу життя, пропагувати пріоритет здоров′я як соціальну цінность:
доброзичливо ставитися до однолітків, шанобливо – до дорослих;
піклуватися про здоров′я членів сім′ї;
допомагати в домашній праці, влаштовувати невеличкі домашні свята;
не надокучати рідним та сусідам гучною музикою, стуканням, криками;
зберігати в чистоті помешкання, сходи, ліфт, ігрові та спортивні майданчики,вулицю, транспорт;
не завдавати шкоди довкіллю своєю неохайністю або навмисне шкідливою діяльністю.
ЕТНІЧНА КУЛЬТУРА ЗДОРОВ′Я
Узгоджуйте обряди, звичаї, традиції, народну культуру із сучасними принципами здорового способу життя. Заохочуйте дошкільнят до:
народних українських пісень і танців;
розповідання народних казок про здоров′я;
участі в народних святах разом з дорослими;
виготовлення нескладних народних іграшок, оберегів, символів;
народні ігор;
застосування народних методів та засобів зміцнення здоров′я.
ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ
Батько й мати зобов’язані:
щодня, щохвилини бути гідним зразком дитині у всьому;
не залишати дітей самих вдома;
подбати, щоб деякі предмети домашнього побуту, які є потенційно небезпечними для дітей, були недоступними дітям. По-перше це предмети, котрими категорично забороняється користуватися дітям (сірники, газові плити, електричні розетки, електроприлади); по-друге, це предмети, з якими в залежності від віку, треба навчити дітей правильно поводитися (голка, ножиці, ніж); по-третє, предмети,які слід зберігати в недоступних для дітей місцях (побутова хімія, ліки, спиртне, цигарки, харчові кислоти);
допомогти дитині запам′ятати своє прізвище та ім′я, як звати батьків, домашню адресу, номери телефонів близьких людей та служб спеціального призначення;
разом з дітьми розглянути типові небезпечні ситуації контактів з незнайомими людьми та як треба поводитися за таких обставин;
пильнувати за станом здоров′я дітей, помічати найменші зміни, вчасно надавати першу допомогу, використовувати природні методи лікування.
ПРИРОДНІ УМОВИ ЗДОРОВ′Я
Познайомте дітей з лікарями природи: сонцем, водою, повітрям, здоровою їжею. Майте на увазі, краще попередити! Надайте знання дітям про:
правила поведінки у побуті, на вулиці, у природі, вміння розрізняти лікарські, отруйні рослини та гриби;
безпечне поводження біля річки, під час грози, ожеледиці, ураганів.
правила безпечного користування водою, оздоровчі якості різних станів води та деяких розчинів;
оздоровчі можливості кам′яної солі, глини, каменю, деяких мінералів;
вплив газів на процеси дихання (кисень, водень, азот, метан, хлор);
вплив на організм людини тиску й температурного режиму;
біологічні та космічні ритми періодичності процесів життя та їхній вплив на здоров′я;
найпоширеніші лікарські рослини своєї місцевості;
оздоровчу дію садових та городніх рослин;
оздоровчий вплив домашніх тварин;
шляхи передачі збудників хвороб від домашніх тварин, птиці, гризунів, риб, комах;
правила користування питною водою, водою з природних джерел та колодязів.
Хочете бути здоровими – подружіть із фізичною культурою, чистим повітрям і здоровою їжею.

Консультація для батьків
«Роль фізичної культури в родині»
Здорові діти – це основа життя нації. Турбота про здоров’я підростаючого покоління – один із пріоритетних напрямків державної політики в галузі освіти. Колектив нашого дитячого саду повністю підтримує пріоритети держави у фізичному розвитку дітей.
Саме в дошкільному віці діти вчаться уважно ставитися до свого здоров’я , освоюють гігієнічні навички , починають цікавитися різними видами спорту, відвідувати секції та гуртки.
Предметно – розвиваюче середовище наповнена як стандартним , так і нестандартним фізкультурним обладнанням.Мивикористовують інноваційні здоров’язберігаючих технології та методи фізичного розвитку дітей. У роботі з дітьми широко використовуються нові форми фізичного розвитку , які доповнюють і збагачують традиційні види рухової діяльності, ведеться розробка і впровадження в практику інноваційних методик і технологій освіти.
Поради батькам щодо фізичного виховання дітей
* щоденно разом із дітьми виконуйте ранкову гімнастику,* здійснюйте загартовуючи процедури; виходьте на прогулянки;* залучайте дітей до виконання основних рухів – вправляйте в ходьбі, бігу, стрибках, повзанні, лазінні, рівновазі, вправах із м’ячем;* разом з дітьми здійснюйте пішохідні прогулянки, туристичні походи;грайте в рухливі, спортивні ігри;* облаштуйте в квартирі спортивний куточок;* катайтеся разом з дітьми на велосипедах, роликах; грайте у бадмінтон, теніс, футбол, баскетбол, з м’ячем; плигайте на скакалці; плавайте та грайте на воді;* беріть участь разом з дітьми у проведенні свят, розваг, днів здоров’я, зборах, конференціях, лекціях з питань здоров’я, фізичного виховання дітей, організованих у дошкільному закладі.
Ранкова гімнастика
Щоденне виконання ранкової гімнастики має велике значення з погляду оздоровлення. Більшість із Вас знають як корисно впливає гімнастика на здоров’я дітей. Виконуючи в ранці деякі легкі комплекси вправ дитина отримує заряд бадьорості на цілий день. Ці вправи покращують всі дії органів та їх систем, сприяють розвитку необхідних рухових навиків, укріпленню м’язів, формуванню правильної осанки. Ранкові вправи потрібно робити перед сніданком(тривалість вправ 5-6 хвилин). В холодну пору зарядку потрібно робити при відкритій фрамузі, в теплу пору – краще на вулиці. Дитина повинна бути одягнена так, щоб одяг не заважав рухові. Триматись прямо, поставивши ноги на ширині плечей. Плечі держати прямо, вільно рухати руками, не опускати голову.
Загартування
Якщо ви бажаєте бачити свою дитину фізично міцною і здоровою загартовуйте її.Для цього можна широко використовувати натуральні природні фактори – повітря, воду, сонце. Привчаючи дитину ще з раннього віку до свіжого повітря, холодної води, виховуйте у неї вміння долати труднощі. Але перш ніж розпочати загартовування обов’язково побесідуйте з лікарем. Позитивний ефект від загартовування отримаєте тільки в тому випадку, якщо його проводити систематично з врахуванням індивідуальних особливостей вашої дитини. Необхідно:
- Врахувати вік, стан здоров’я.
- Постійно проводити загартовуючі процедури.
- Поступово збільшувати силу впливання природного фактору.
Фізичне виховання дітей в сім`ї
Всі батьки хочуть, щоб їх дитина виросла здоровою, сильною і міцною, однак часто забувають про те, що добрі фізичні команди обумовлені в першу чергу її руховою активністю. Тому вам, шановні батьки, необхідно піклуватися про правильний розвиток у дитини основних рухових навичок: ходьба, біг, лазіння по дробині, підлізання, стрибки, кидання…В сім`ї можуть бути використанні різні форми занять фізичними вправами – від простих (ранкова гімнастика) до складних(тренування в обраному виді спорту).
Це можуть бути:
- Ранкова гігієнічна гімнастика;
- Ранкова спеціалізована гімнастика;
- Фізхвилинки;
- Заняття з фізичної культури;
- Самостійні рухові заняття;
- Прогулянки(піші, лижні, велосипедні);
- Загартовуючі міроприємства;
- Туризм;
- Рухові та спортивні ігри.
Що саме вибрати для фізичного розвитку дітей в сім`ї залежить від їх віку, статі, стану здоров’я.
Шановні батьки і любі діти!


Пам`ятка
для батьків щодо діагностики
порушень постави
Шановні батьки!
Дуже важливо уважно стежити за поставою вашої дитини, щоб завчасно попередити будь-які відхилення. Порушення постави ви можете визначити самостійно в домашніх умовах, оглянувши дитину в декількох позиціях.
Позиція № 1. Дитина стоїть прямо з опущеними руками вздовж тулуба спиною до вас. Ознаки здорової постави:
плечі дитини — на одному рівні;
кути лопаток — симетричні;
лінії овалів тіла [шиї, талії, грудної клітки) — симетричні;
тазові кістки і сідничні складки — на одному рівні;
хребет — рівний.
Позиція № 2. Дитина повільно нахиляє голову і поступово згинається, опускаючи руки до підлоги. Ознаки здорової постави:
симетрія тіла під час нахилів не порушується;
ділянки спини з посиленою або ослабленою мускулатурою — відсутні;
відрізки між виступами хребта — однакові;
викривлення хребта вліво чи вправо — відсутні.
Позиція № 3. Дитина, стоячи рівно, повертається до вас лівим, потім правим боком. Ознаки здорової постави:
всі частини тіла з обох боків — симетричні;
сутулість або деформація грудної клітки — відсутні.
Позиція № 4. Дитина лежить на рівній поверхні (підлога, ліжко) з витягнутими вздовж тіла руками. Ознаки здорової постави:
розміри правої і лівої стоп — однакові;
довжина ніг за співвідношенням притиснутих правої і лівої п’ят — однакова.
Якщо під час огляду дитини ви не помітили жодних викривлень хребта, асиметрії тіла і кінцівок, ознак плоскостопості, це вказує на здорову поставу вашої дитини.
Якщо ви виявили порушення симетрії тіла, викривлення хребта, плоскостопість, необхідно проконсультуватися у лікаря-ортопеда для визначення причин порушення постави і розроблення комплексу індивідуальних лікувальних та реабілітаційних заходів. До консультації з лікарем дитину необхідно звільнити від фізичних навантажень.
Лікування порушень постави має бути індивідуальним і, зазвичай, є тривалим — від 2-3 місяців до кількох років. З метою профілактики порушень постави бажано проводити огляд вашої дитини щомісяця.



